projektowanie parametryczne, parametric design
Home > Processing > Generatywne miasta – Processing w urbanistyce

Generatywne miasta – Processing w urbanistyce

Czy algorytmy mogą pomóc w projektowaniu miast ? To pytanie wielu projektantów i urbanistów zadaje już od dłuższego czasu, choć klarownej odpowiedzi w postaci konkretnych metod jest ciągle niewiele.  Odpowiedzi te wyłaniają się powoli , choć już od dłuższego czasu dostępne są programy które potrafią wygenerować trójwymiarowy model miasta (np CityEngine) do celów animacji lub wizualizacji.

Na niektóre z tych pytań próbowaliśmy znaleźć odpowiedź podczas kursu projektowania z użyciem narzędzi cyfrowych na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Używając procesów symulowanego sztucznego życia (systemy agentów) oraz specjalnych bitmap – podkładów wygenerowano sztucznie dość skomplikowaną tkankę urbanistyczną. U podstaw generatywnego algorytmu rozmieszczającego budynki było założenie, że agenci (obiekty) wymieniają ze sobą dane o położeniu i orientacji na stopniu lokalnym, negocjując swoje ułożenie z sąsiadującymi obiektami.

Emergentne algorytmy, które wykorzystano to między innymi dynamiczna relaksacja (uśrednianie odległości między budynkami), zliczanie gęstości zabudowy, oraz automatyczne orientowanie i przesuwanie obiektów na podstawie mapy ulic oraz lokalnych negocjacji. Główną zasadą takich interakcji było to, żeby wywalczyć sobie najlepsze miejsce w przestrzeniach jeszcze niezabudowanych, a potem obrócić budynek tak, aby miał najlepszy widok.

Założenia zostały zaprogramowane w kilku stronach kodu w języku Processing. Nie są to typowe projekty badawcze eksplorujące w pełni to zagadnienie, a jedynie ‘szkice’ mające na celu ukazanie dynamiki jaką umożliwia adaptywny (dostosowujący się do otoczenia) algorytm.

Jaki był efekt ? Zobaczcie sami :

(Daniel Karcher)

(Stanisław Puda)

(Mateusz Kozica)

(Anna Sinkowska)

(Piotr Suskiewicz)

Przykładowa bitmapa wykorzystana do wygenerowania sztucznego miasta wyglądała tak :

Zdarzały się także miasta kosmiczne :-)

(Katarzyna Zielińska)

Wszystkie prace zostały wygenerowane w środowisku Processing, a następnie wyeksportowane za pomocą biblioteki DXFexport i zwizualizowane w zewnętrznych programach (Generative Components, Autodesk Revit, 3d Max itp).

  1. grudzień 21st, 2014 at 22:12 | #1

    Fabuła pokrewna każdemu, polecam lekturę

  2. kwiecień 7th, 2016 at 15:44 | #2

    I do consider all the concepts you have offered in your post.
    They are really convincing and will certainly
    work. Still, the posts are too brief for newbies.

    Could you please lengthen them a little from next time?

    Thanks for the post.